Tuesday, June 16, 2009

Off Road Gua Tempurung (mAlaNG tAk berBau) heheh...

its another good day..last week we went for another lepas geram time to the gua tempurung off road trip. this time radial mtb team and i just nak bawak our new team mate to try the route. kali ni 4 orang je kayuh ( nasir, wang, adi (beginner's) and me)


lama tak main off road ni bila layan rasa nak semput gak mula2 tu. tapi bila tgk adi yang beginner pun kayuh laju macam pelesit terpaksa la control macho. buat2 tak penat kayuh. tapi trip kali ni kami memang tabik spring la kat adi sebab dia boleh follow pace kami walaupun ada dua tiga tempat yang dia kata dia dah nak give up. anyway atas semangat dan mental yang kuat walaupun di saiko oleh membe2, dia telah berjaya complete kan jugak route ni dengan skill yang agak membanggakan. Bravo to you BRO....

masa ni kami berenti rehat jap kat jelintuh..ada anak sungai sikit jadi kami pun basuh la apa2 yang patuh untuk dapat kesegaran sebelum meneruskan kayuhan. layan single track kat sini pun syok gak. cuma distance dia pendek la...tu yang potong stim sikit tu. kalau dapat dalam 3 kilo ke 4 kilo ke single track ni pasti layan habeh nyerrrr.

masa ni aku and adi tengah dok layan tengok air sungai tuu. nak terjun sejuk...so basuh muka je la...

Lepas dari jelintuh kami pun meneruskan kayuhan ke sg jahang sebelum masuk off road ke gua tempurung. masa kat sini boleh tengok muka semua macam unta tak minum air dekat 6 bulan je..panas, bahang, perik tekak semua menjadi asam garam time2 kemarau + jerebu yang teruk ni. waktu ni la kita akan rasa betapa pentingnya alam sekitar tu harus dijaga.

sampai je kat gua tempurung, lepa ni semua bakat balun nasi lemak...aku memikirkan jarak nak balik yang jauh lagi maka aku bulatkan tekat untuk tak makan nasi lemak hari ni. cuma aku p order air saje 3 gelas. punggah semua ni...haha

bila dah layan ayaq sampai 3 gelas nak kayuh balik mula perut boleh buat gendang. macam2 irama ada. kayuh punya kayuh dah dekat nak samapi umah dalam 5 kilo je lagi, syahabat aku dok mula menunjukkan skill john tomac. hati ini terbakar bila kawan2 dok tunjuk skill hebat john tomac. lepa bukan tak tau john tomac tu idol aku dalam sukan mtb ni.

apa lagi tanpa segan silu aku pun nak show off gak la skill aku. buat kali pertama lompat dia tak berapa tinggi. buat sekali lagi tinggi sikit. atas semagat riak yang hebat aku pun layan la skill tu sekali lagi. masuk je kali ketiga sekit je lagi muka aku nak cium jalan tar..nasib sempat tahan pakai tangan. akibatnya....siku ngan lengan kanan aku bercalar, pergelangan tangan kiri terseliuh. bar end total lost....


time jadi leh gelak2 lagi. balik je umah tangan start bengkak. time tu baru sedar betapa Allah bagi ada 2 tangan tu berguna...petang tu jugak p cek kat klinik. nasib Doktor sahkan tak patah ataupun retak...bini aku ape lagi siap gelakkan lagi. dia kata esok buat la lagi. kalau leh lompat lagi tinggi lagi syok...haha. bini aku ni marah2 sayang je...marah2 pun petang tu dia juga yang tolong drive p kedai basikal cari bar end baru nak gantikan yang patah kat aku..bertuahnya dpat bini macam ni...thanz ayang...hehe.

aku leh buat beberapa kesimpulan kat sini. pertama, jangan ride dalam keadaan riak yang tinggi..kedua , jangan nak cuba skill baru depan kawan2...kalau jadi lepa akan kata fuuuyooooo..tapi kalau tak jadi berbakul-bakul kena gelak...haha. satu lagi kalau jatuh ni memang ratus2 la duit akan terbang...haha. modal nak ganti part baru + kos hospital + kos tok bomoh yang tukang urut mana2 yang tergeliat = RM ratus2 la jawabnya.....sendiri mau try sendiri mau ingat la. haha.

anyaway...harap2 dalam seminggu dua ni dah leh kayuh la..badan jadi seram sejuk kalau tak kayuh beskat ni. orang kedah kata macam demam tak kebah...haha...harap2 tangan yang bengkak ni cepat la surut....tak sabaq nak try skill baru lak minggu depan .....

4 comments:

  1. Nampaknya aku orang pertama jadi comentator kat sini. Bab-bab jatuh ni dah biasa. Kalau tak jatuh basikal jatuh motor.

    Tapi tak boleh lupa member kita tertidur atas motor sambil membonceng hang.

    Basikal Meridia ni berapa ribus? Balik nanti bolehlah aku polish beskal adik aku tu untuk bermountain bike sambil halau lembu masuk kandang.

    ReplyDelete
  2. mael radial mtb > nampak mcm best la trek yg tanah merah tu. semua tu kawasan gopeng ke

    ReplyDelete
  3. semua area gopeng je ni. nak kata best sgt pun tak la jugak. tapi sekali sekala nak lepas geram off road leh la..tapi baru2 ni frust sikit tgk trek yang slalu kami kayuh tu dah start kena tarah. pembangunan yang dirancang ke tidak tak tahu la..hutan tepi2 tu mula di tebang...

    ReplyDelete
  4. kalau nak tengok video trek tanah merah tu try clik kat video downhill jelintoh dalam blog ni

    ReplyDelete